Biasiswa Yayasan Hong Leong 2023

Dapatkan notifikasi/pemberitahuan pantas info Biasiswa dengan sertai channel Telegram rasmi kami di https://t.me/biasiswa - Admin.

Biasiswa Yayasan Hong Leong 2023 – Tawaran Anugerah Program Biasiswa Yayasan Hong Leong tahun 2023. Jadilah yang terawal memohon Biasiswa Yayasan Hong Leong.

Biasiswa Yayasan Hong Leong

TENTANG BIASISWA

Biasiswa sarjana muda ini bertujuan untuk memberi manfaat kepada pelajar Malaysia dari keluarga berpendapatan rendah, Yayasan percaya bahawa pemberian biasiswa adalah mengenai memberi peluang – memberi kesempatan kepada pelajar untuk memiliki pendidikan tinggi yang diperlukan untuk mereka dan menjadi pemimpin dan ketua pada generasi yang akan datang dalam bidang industri.


Untuk memastikan kejayaan dalam persekitaran sosial dan ekonomi semasa di mana segulung ijazah tidak selalunya selaraas dengan pekerjaan atau keupayaan untuk menjadi usahawan, kami juga telah menetapkan perkara berikut untuk program biasiswa Yayasan Hong Leong:

  • Program Pengayaan yang memberikan kemahiran hidup tambahan kepada pemegang biasiswa kami. Program-program ini bertujuan untuk memupuk motivasi, keyakinan, kepercayaan diri dan nilai-nilai Kumpulan kami untuk memastikan bahawa para pemegang biasiswa Hong Leong kami adalah lebih kompetitif di dunia kerjaya;
  • Program Latihan Berstruktur dengan syarikat Kumpulan. Latihan praktik dianggap kritikal oleh institusi pendidikan dan calon majikan dalam memastikan pelajar lulus ke dalam tenaga kerja dengan pengetahuan yang mencukupi dan pengalaman yang relevan; dan
  • Kelab Penerima Biaiswa yang bertujuan menyediakan para sarjana dengan sokongan berterusan sepanjang (dan selepas) pengajian mereka. Pelbagai aktiviti dirancang untuk memastikan penglibatan berterusan dengan para penerima.

KURSUS & BIDANG

Kursus/bidang pengajian yang ditawarkan di bawah biasiswa ini ialah:

Biasiswa Yayasan Hong Leong ini dianugerahkan untuk SEMUA kursus atau bidang pengajian selagi ia merupakan Pengajian sepenuh masa (Kursus Ijazah Pertama) atau Diploma atau Diploma Lanjutan di universiti dan kolej awam dan swasta yang diiktiraf di Malaysia.

Mereka yang mengikuti kursus STPM, Tahap A, Matrikulasi, Yayasan, Pra-U, dan bersamaan tidak layak memohon.


KEPERLUAN AKADEMIK

  • SPM: Minimum 8A
  • STPM / Matrikulasi / A-Level / Asasi / Diploma / Ijazah: PNGK Minimum 3.5 (Sila tukar pemarkahan kepada PNGK apabila memohon jika pemarkahan anda tidak dalam format ini pada masa ini.)

SYARAT-SYARAT

Biasiswa ini terbuka kepada warganegara Malaysia yang berumur antara 17 – 25 tahun, yang dengan sendirinya melakukan program Diploma atau Ijazah Sarjana Muda di mana-mana kolej dan universiti tempatan yang diiktiraf juga boleh dipohon.

Biasiswa ini hanya untuk kursus sepenuh masa yang dijalankan di Malaysia sahaja.

Jumlah pendapatan isi rumah mestilah RM5,000 dan ke bawah sebulan.

JUMLAH PEMBIAYAAN

  • Ijazah Sarjana Muda (degree) di Universiti Awam – RM8,500 / = p.a.
  • Diploma / Diploma Lanjutan di Universiti Awam – RM 6,000 / = p.a.
  • Ijazah Sarjana Muda (degree) universiti swasta tempatan (“3 + 0” program sepenuh masa dalam kampus) – sehingga RM 24,000 / = p.a.
  • Kursus Perubatan / Pergigian di Universiti Swasta tempatan – sehingga RM 32,000 / = p.a

Bayaran untuk penerima biasiswa yang berjaya adalah seperti di bawah:

  • Pemegang biasiswa Universiti Awam: Jumlah yang dipersetujui akan dimasukkan ke dalam akaun Hong Leong Bank pelajar sekali setahun.
  • Pemegang biasiswa Universiti Swasta: Jumlah yang dipersetujui akan dibayar terus kepada institusi setiap semester berdasarkan invois yang diterima sepanjang tempoh pengajian.

KAEDAH PERMOHONAN

1. Permohonan adalah secara atas talian, layari laman tawaran biasiswa di SINI

2. Anda mesti mempunyai akaun e-mel GMAIL untuk melengkapkan borang permohonan dalam talian.

3. Anda boleh menggunakan akaun GMAIL sedia ada anda atau jika anda tidak mempunyainya, buat akaun e-mel GMAIL untuk meneruskan permohonan.

KEPUTUSAN & TEMUDUGA

Jawatankuasa Biasiswa akan membincangkan dan menyenarai pendek pemohon yang memenuhi keperluan Yayasan. Sekiranya anda disenarai pendek, anda akan dimaklumkan mengenai tarikh temuduga. Sila pastikan anda memberikan nombor telefon dan alamat e-mel yang betul.

Jika anda tidak mendapat maklum balas daripada Yayasan pada akhir bulan Jun, anda boleh menganggap permohonan anda tidak berjaya.

Calon yang disenarai pendek akan dikehendaki menghadiri sesi temu duga yang diadakan di Wisma Hong Leong, Kuala Lumpur. Sesi temuduga itu sendiri akan berlangsung antara 20 hingga 30 minit. Selain itu, calon perlu menyiapkan esei semasa sesi temu duga. Sila rancang untuk tiba awal untuk sesi temuduga anda.

TEMPOH PERMOHONAN

Biasiswa ini ditawarkan setiap tahun dan panggilan untuk permohonan bermula pada 1 April dan berakhir pada 31 Mei setiap tahun. Walau bagaimanapun, dimaklumkan bahawa panggilan untuk permohonan tahun ini (2023) telah ditangguhkan ke 1 Mei dan berakhir pada 30 Jun.

HUBUNGI

Sebarang pertanyaan dan maklumat lanjut mengenai biasiswa, sila hubungi penyedia pembiayaan melalui emel: [email protected]


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *