7 Bidang Kejuruteraan Yang Sesuai Dengan Anda

Dapatkan notifikasi/pemberitahuan pantas info Biasiswa dengan sertai channel Telegram rasmi kami di https://t.me/biasiswa - Admin.

7 Bidang Kejuruteraan Yang Sesuai Dengan Anda – Apakah bidang kejuruteraan yang sesuai untuk anda belajar?

Kejuruteraan adalah subjek yang luas, dan dengan begitu banyak jenis kejuruteraan untuk dipilih, ia boleh menjadi sukar untuk anda tentukan yang mana satu sesuai dengan diri anda. Untuk membantu anda membuat keputusan, anda harus mencuba dan mengenal pasti apa yang anda sukai. Mula persoal diri sebenarnya apa yang membuat anda teruja, dan apa yang anda habiskan pada masa lapang anda? Semua jenis kejuruteraan termasuk beberapa bentuk penyelesaian masalah (dan biasanya menumpukan pada perkara yang menjadikan hidup lebih mudah), tetapi apakah penyelesaian berkaitan dengan kejuruteraan yang memberi impak terbesar pada diri anda? Jika anda memilih subjek yang anda sememangnya berminat, anda akan mendapati lebih mudah untuk bermotivasi semasa kursus anda dan terus terlibat dengan subjek semasa mengejar kerjaya kejuruteraan pada masa hadapan.

Berikut adalah senarai pelbagai jenis atau cabang kejuruteraan, untuk membantu anda membuat keputusan jenis yang mana sesuai untuk anda.


KEJURUTERAAN AEROANGKASA / AERONAUTIK

kejuruteraan aeroangkasa

Cabang kejuruteraan ini berkaitan dengan penyelidikan, reka bentuk, pembangunan, pembinaan, ujian, sains dan teknologi pesawat. Anda juga boleh belajar kejuruteraan astronautik, memberi tumpuan kepada kapal angkasa dan keadaan ruang angkasa yang lebih mendalam.

Kejuruteraan jenis ini adalah untuk anda jika:

  • Anda minat dengan sejarah dan metodologi di sebalik mesin terbang, dari lakaran konseptual terawal kepada kemajuan jet moden.
  • Anda mempunyai minat dalam mekanik perjalanan penerbangan.
  • Anda tertarik dengan simulasi komputer dan melihat bagaimana pesawat jentera berfungsi terutamanya di bawah keadaan yang melampau.

Pengkhususan kejuruteraan aeronautik:

Jika anda belajar kejuruteraan aeronautik, anda boleh pakar dalam aerodinamik, aeroelasticity, analisis komposit, avionik, pendorong dan struktur dan bahan.

KEJURUTERAAN KIMIA

kejuruteraan kimia

Kejuruteraan jenis ini merangkumi penggunaan proses kimia dan biologi untuk menghasilkan bahan atau bahan yang berguna. Ia subjek multidisiplin, menggabungkan sains semula jadi dan eksperimen (seperti kimia dan fizik), bersama dengan sains hayat (seperti biologi, mikrobiologi dan biokimia), serta matematik dan ekonomi.

Kejuruteraan jenis ini adalah untuk anda jika:

  • Anda mempunyai minda analitik.
  • Anda juga cenderung mengkaji kimia atau sains alam semulajadi / kehidupan.
  • Anda berminat dengan proses kimia yang menghasilkan barangan harian.

Pengkhususan kejuruteraan kimia:

Jika anda memilih untuk mengkaji kejuruteraan kimia, anda mungkin ingin mengkhususkan diri dalam kejuruteraan tindak balas kimia, reka bentuk tumbuhan, kejuruteraan proses, reka bentuk proses atau fenomena pengangkutan.


KEJURUTERAAN AWAM

kejuruteraan awam

Kejuruteraan awam adalah amalan profesional untuk merekabentuk dan membangunkan projek infrastruktur awam. Ianya boleh merangkumi skala besar, seperti pembangunan sistem pengangkutan seluruh negara atau rangkaian bekalan air, atau pada skala yang lebih kecil, seperti pembangunan jalan atau bangunan.

Kejuruteraan jenis ini adalah untuk anda jika:

  • Anda berminat untuk mereka bentuk dan membina sesuatu.
  • Anda berminat dengan mekanik, hidraulik, geoteknik (menggunakan pengetahuan kerak bumi untuk menyelesaikan masalah pembinaan), sains bahan dan analisis statistik.
  • Anda suka mengembangkan kemahiran reka bentuk anda, terutamanya dalam reka bentuk bantuan komputer.

Pengkhususan kejuruteraan awam:

Pengkhususan umum kejuruteraan awam termasuk kejuruteraan struktur, kejuruteraan seni bina, kejuruteraan pengangkutan, kejuruteraan geoteknik, kejuruteraan alam sekitar dan kejuruteraan hidraulik.

KEJURUTERAAN KOMPUTER

kejuruteraan komputer

Kejuruteraan komputer (Computer Engineering) merangkumi reka bentuk dan prototaip perkakasan dan perisian pengkomputeran. Subjek ini menggabungkan kejuruteraan elektrik dengan sains komputer, dan anda mungkin memilih untuk mengkaji kejuruteraan komputer bersama salah satu subjek yang sama ini.

Kejuruteraan jenis ini adalah untuk anda jika:

  • Anda berminat dalam kerjaya kejuruteraan yang berkaitan dengan komputer – contohnya sebagai pemaju perisian atau jurutera komputer.
  • Anda berminat dengan matematik, sains dan komputer, dan ingin mengetahui lebih lanjut mengenai bagaimana komputer beroperasi pada tahap fizikal.
  • Anda ingin menghasilkan produk dan sistem baru berdasarkan kemajuan teknologi saintis komputer.

Pengkhususan kejuruteraan komputer:

Anda mungkin mendapati spesifikasi kejuruteraan komputer bertindih dengan yang ditawarkan dalam ijazah sains komputer, contohnya dengan subjek seperti grafik komputer dan keselamatan rangkaian. Walau bagaimanapun, subjek khusus yang umumnya unik untuk kejuruteraan komputer termasuk sistem mikropemproses / mikrokontroler, seni bina komputer dan reka bentuk VHDL (hardware description language).

KEJURUTERAAN ELEKTRIK / ELEKTRONIK

kejuruteraan elektrik dan elektronik

Kejuruteraan elektrik dan elektronik, kedua-duanya memberi tumpuan kepada penggunaan kuasa elektrik. Kedua-duanya merupakan bidang berbeza, jurutera elektrik menumpukan pada pengeluaran berskala besar dan pembekalan tenaga elektrik, manakala jurutera elektronik memberi tumpuan kepada litar elektronik yang lebih kecil, seperti yang digunakan dalam komputer.

Kejuruteraan jenis ini adalah untuk anda jika:

  • Anda berminat tentang bagaimana peranti dan sistem elektrik berfungsi.
  • Anda mahu membantu memperkasa perkembangan teknologi seterusnya.
  • Anda secara semulajadi mahu memahami bagaimana sistem elektrik dibina dan mempunyai idea bagaimana ia dapat dipertingkatkan.

Pengkhususan kejuruteraan elektrik:

Anda boleh mengkhususkan bidang kejuruteraan elektrik dan elektronik berikut: penjanaan kuasa dan bekalan, komunikasi dan media, sistem komputer dan sistem robot.

KEJURUTERAAN MEKANIKAL

kejuruteraan mekanikal

Salah satu jenis kejuruteraan mekanikal dan kejuruteraan yang tertua dan paling luas adalah berkaitan dengan reka bentuk, pembuatan dan penyelenggaraan sistem mekanik. Anda akan mempelajari statistik dan dinamik, termodinamik, dinamik bendalir, analisis tekanan, reka bentuk mekanik dan lukisan teknikal.

Kejuruteraan jenis ini adalah untuk anda jika:

  • Anda suka bermain-main dengan peranti mekanikal (anda juga boleh mempertimbangkan kejuruteraan aeronautik).
  • Anda berminat untuk menghasilkan reka bentuk baru dan inovatif dalam bidang seperti tenaga lestari dan kecerdasan buatan (AI).
  • Anda berminat untuk bekerja sebagai sebahagian daripada pasukan interdisiplin untuk membangun dan memperbaiki teknologi mekanikal.

Pengkhususan kejuruteraan mekanikal:

Ini adalah subjek yang sangat luas, yang bertindih dengan banyak jenis kejuruteraan lain. Walau bagaimanapun, pengkhususan kejuruteraan mekanikal yang paling umum termasuk pembuatan, sistem pengangkutan, pembakaran, nanoteknologi dan robotik. Kejuruteraan Mekatronik juga mungkin menarik; ini menggabungkan kejuruteraan mekanikal dan elektronik dengan bidang seperti kejuruteraan komputer dan kawalan.

PENGURUSAN KEJURUTERAAN

pengurusan kejuruteraan

Termasuk bidang interdisiplin, pengurusan kejuruteraan telah berkembang pada tahun-tahun kebelakangan ini, dengan universiti mula mengambil kira terhadap permintaan industri untuk jurutera yang berfokus pada pengurusan dengan membangunkan program pengurusan kejuruteraan khusus. Kursus-kursus ini menggabungkan kemahiran kejuruteraan industri dan kepakaran perniagaan, sering dibina bersama oleh fakulti kejuruteraan dan perniagaan. Anda juga boleh mengkaji salah satu cabang kejuruteraan di atas dengan pengurusan.

Kejuruteraan jenis ini adalah untuk anda jika:

  • Anda berminat untuk memahami bagaimana kejuruteraan diterapkan dalam pelbagai jenis perniagaan, dan cabaran yang terlibat dalam kedua-dua terma teknikal dan organisasi.
  • Anda mahu mengambil peranan pengurusan dengan cepat, sambil menerapkan pengetahuan teknikal anda.
  • Anda ingin mengawasi pembangunan, pembuatan, pemasaran dan pengedaran produk kejuruteraan.

Pengkhususan pengurusan kejuruteraan:

Ini adalah satu lagi bidang yang luas, tetapi jenis pengurusan kejuruteraan yang anda mungkin ingin khususkan dalamnya termasuklah: matematik kejuruteraan, sains pengurusan, pengurusan operasi, kejuruteraan keputusan, statistik perniagaan dan statistik kejuruteraan.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *