Biasiswa Shell ditawarkan kepada 6 pelajar bagi tahun 2018

Dapatkan notifikasi/pemberitahuan pantas info Biasiswa dengan sertai channel Telegram rasmi kami di https://t.me/biasiswa - Admin.

Biasiswa Shell ditawarkan kepada 6 pelajar bagi tahun 2018 – Enam pelajar telah dipilih daripada 2,000 permohonan untuk menerima Dana Biasiswa Shell 2018, sebagai sebahagian daripada komitmen organisasi untuk melabur dan membangunkan bakat muda untuk industri tenaga.

biasiswa shell

Setelah menjalani satu siri penilaian yang ketat, penilaian berasaskan kompetensi dan temu duga, Nuhaa Aneesaa Nasri Wong (SM Lok Yuk, KK), Joshua Tan (KK High), Lewis Tang (Kuching High), Gordon Wu (Sekolah Menengah St Joseph Kuching), Christine Loo (SMK Taman Inderawasih Penang) dan Kasyfil Iman Zakaria (Sekolah Sultan Alam Shah, KL) dianugerahkan biasiswa Shell yang berprestij.


Para penerima biasiswa ini yang terdiri daripada empat orang pelajar dari Sabah dan Sarawak dan dua orang pelajar dari Semenanjung Malaysia dipilih daripada 2,000 permohonan, setelah menjalani siri penilaian komprehensif yang ketat, penilaian berasaskan kompetensi dan sesi wawancara.

Shell telah memacu pembangunan bakat ke arah pembinaan negara sejak 40 tahun lalu menerusi program biasiswanya untuk mengikuti pengajian tinggi dalam bidang Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik (STEM).

Pada masa ini Malaysia mempunyai tenaga kerja berkaitan STEM kurang daripada tiga peratus berbanding dengan negara maju yang lain. Terdapat panggilan yang kuat untuk menangani perkara ini dalam dunia digital hari ini yang menitikberatkan inovasi.


Untuk memastikan terdapat ahli profesional yang relevan dan mahir untuk memenuhi keperluan modal insan masa depan, Shell telah mengambil inisiatif untuk membangunkan bakat dalam STEM menerusi dana biasiswa ini.

“Sebagai majikan pilihan, Shell menarik bakat terbaik untuk membantu mereka mencapai aspirasi pendidikan mereka untuk masuk ke dalam industri tenaga.

“Kami mampu membangunkan bakat ini dengan menyediakan mereka peluang untuk menjadi sebahagian daripada perniagaan Shell, tempatan dan antarabangsa,” kata pengerusi Shell Malaysia, Datuk Iain Lo.

Shell percaya bahawa pendidikan dan pembangunan bakat tempatan adalah dua tuas yang berkesan untuk membina kumpulan bakat yang inovatif dan berdaya saing dan berusaha untuk membantu negara yang terbaik dan paling terang menjadi pemimpin dan ketua industri yang akan datang.

Untuk maklumat lanjut mengenai Dana Biasiswa Shell, lawati https://biasiswa.info/biasiswa-shell/


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *